woensdag 30 maart 2016

Mini gelli plate

Hallo allemaal,

vandaag heb ik een blog post over de mini gelli plates. Ik heb deze aangeschaft omdat ik leuke kaarten zag op facebook gemaakt met deze gelli plates en omdat de demonstratie die Jolanda gaf bij Noor&Zo tijdens de noor vriendinnendag mij erg aansprak! 
Ik heb al een grote gelli plate, ooit aangeschaft na een art journal workshop. Leuk, maar wel een kliederboel en eerlijk is eerlijk: ik heb hem niet vaak gebruikt. Ik merk dat ik het lastig vindt om die grote (5x7 inch) te gebruiken. Ik doe mijn art journal in een boek van dylusions. Wanneer je op losse bladen werkt, dan is het wellicht handiger om die grotere gelli plate te gebruiken. De effecten die je kunt maken zijn dan wel weer erg leuk! 
De kleine gelli plates kun je op een acrylblok vast maken (laten "plakken") en er dan ook stempelafdrukken mee maken. Dat lijkt me leuk om te gebruiken voor kaarten, maar ook in mijn art journal. Bovendien heb ik nu gezien dat je ook met distress inkt kunt werken op deze plates en dat je dus niet altijd verf hoeft te gebruiken. 

Na de aanschaf en een drukke workshopdag, vond ik 's avonds toch nog even de tijd en zin om met deze gelli plates aan de slag te gaan. Ik wilde het toch even proberen. Dat "even proberen" resulteerde in dit simpele, maar leuke kaart, al zeg ik het zelf:

Hoe simpel kan het zijn? Het witte papier waar ik de gelli plate op heb afgedrukt, is glad, hierdoor krijg je een mooie afdruk. Ik heb vervolgens met memento inkt (teal zeal) de vuurtoren en tekst gestempeld. Het kaartje heeft een formaat van 13 x 13 cm. Dit is kleiner dan wat ik normaal maak, maar dit komt zo wel mooier uit met de gelli plate afdruk vindt ik.

Een paar dagen later zaten we met de knutselclub samen en omdat ik tijd over had, ben ik maar weer even aan de slag gegaan met de plates en wat inkt.
Door het gebruik van distress inkt, verschillende masks, een brayer en babydoekjes heb ik weer een aantal afdrukjes gemaakt. Dit keer op een wat "goedkoper" papierblok van een boekhandel. Het is wel 200 grams papier en glad. Ik heb gewerkt met verschillende masks en verschillende kleuren inkt. Puur om te proberen wat de effecten zijn:
Door ze een beetje te laten overlappen en de plate tussendoor niet te schoon te maken, krijg je leuke effecten. Ik zie voor me dat ik de rest van het blad ook bestempel met de plates en het blad dan gebruik of in z'n geheel of in delen. Bijvoorbeeld als zelf gemaakt design papier.

Ik ben echt super blij met deze plates en door het gebruik van distress inkt (dat super snel droog is als je de afdruk hebt gemaakt) ipv verf, zie ik nog veel meer mogelijkheden voor deze plates! Waar gebruik jij ze voor? Of wat maak jij ermee?

Tot de volgende keer!
Liefs
Monique xx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten